Black rose

פיד

היי


Black rose הוסיף פוסט

פמיניזם אתיופי, מתוך משקפיים ורודים של אישה שחורה: 

מהרגע בו נחתו בארץ כהי עור, המכונים "פלאשים" בעגה המחקרית, עשרות אנתרופולוגים פרנג'ים חוו מולטי אורגזמה, הם שמו פעמיהם על נושא המחקר החדש וראו בו כמצבור זהב. 

יוצאי אתיופיה בככלי היוו נושא מחקר עשיר, חוקרים מהרו להעלות על הכתב מחקרים בנושא יהדותם, תרבותם וחייהם החברתיים של יוצאי אתיופיה. כמו גם, חוקרים אלה חקרו את יחסי הכוחות המגדרים בתוך הקהילה. 

ארנון אדלשטיין במחקרו: "שינוי תרבותי, תירבות ורצח נשים בקרב יוצאי אתיופיה בישראל" גורס כי היותה של אתיופיה מדינת עולם שלישי, הופך אותה ישירות לחברה םטריארכאלית. עוד מוסיף אדלשטיין כי מעמד האישה האתיופית היה נחות מאז ומתמיד היות ומדובר בחברה מסורתית. 

החוקרות מלכה בבתאי ושלווה וייל טוענות בכל מחקר בעניין הבדלים מגדריים בקרב יוצאי אתיופיה כי באתיופיה התקיימה מערכת שבטית בה היה הגבר "בעל הבית", נותן נטון בעניין מסורת, כלכלה וחינוך. השתיים מגמדות את תפקיד האישה האתיופית ל"רכוש של הגבר האתיופי". לטענתן האיה האתיופית אחראית על בישול וניקיון הבית בנוסף למטלות פיסיות אחרות. 

כאמור, החוקרים הפרנג'ים רואים בכלל יוצאי אתיופיה כמקשה אחת. מדובר באנתרופולוגי "כורסה". בכדי להבין את יחסי המגדר בקרב יוצאי אתיופיה, יש לראות בהם כ"קהילות יוצאי אתיופיה" ולא קהילה אחת. יהודי אתיופיה הם תמהיל וערב רב של קהילות שונות. דבר הנהוג בגונדר, לא יתקיים בהכרח בקרב יהודי תגרי. מנהג הנהוג בטגרי לא בהכרח יתקיים בקרב יהודי קוארה.

בשנים האחרונות, צעירות יוצאות אתיופיה(רובן) בעלות בני זוג ממוצא ש*אינו* אתיופי, החלו להחזיק בתפיסות של אותם אנתרופולוגים והחלו לפתח שיח בעניין: "פמיניזם אתיופיה". (הקוראים מוזמנים להכנס לדף הפייסבוק: "פמיניזם אתיופי", או לכל דף המיועד ליוצאי אתיופיה). נשים אלה שותות בשקיקה את אותן מילים מלאות בגזענות וחוסר ידע משווע ורואות בהן כאורים ותומים של "הפמיניזם האתיופי" אשר קיים בדמיונן בלבד. 

לפני השיח על "פמיניזם אתיופי", יש לדבר על מעמד האישה האתיופית, מראי של הנשים האתיופיות עצמן. לקרוא ספרות נשים אתיופיות, בלוגים, סרטים דוקומנטרים או אפילו שירים. פמינסטיות אתיופיות ישראליות, לא מספיק לקרןא ספרות של נשים אפרו אמריקאיות, או חוקרות מגדר ישראליות וליישם זאת נשים אתיופיות. 

במרחב האתיופי, נשים אתיופיות.לא מגדירות עצמן פמיניסטיות, הן בזות למושג הזה. הן רואות במושג פמיניזם כעילבון וסטראוטיפ המקושר למערב. נשים אתיופיות מדברות על *נשיות* (setawet) או לחלופין שוויון(andnet). ד"ר סאהין טפרה יו''ר העמותה ''סתווית" ארגון אשר חרט על דגלו להלחם ולשמור על זכויות הנשים באתיופיה טוענת: "לנו מאז ומעולם היו ארגוני נשים מסורתיים ומודרניים, אשר שמרו ונלחמו למען זכויות הנשים באתיופיה, הם עדיין ממשיכים לעשות זאת. המושג פמיניזם לא מדבר אלינו, זה מושג של נשים לבנות ומערביות". 

סביל תוולדה מריים מסבירה במאמרה: "התארגנות תנועות בנשים באתיופיה" כי בעוד המערב מדשדש מאחור, אתיופיה הייתה ועודנה צוהר לקידום נשים, הן בפוליטקה, חברה, כלכלה ודת. בעוד בישראל אליס מילר תבעה את המדינה, משום שלא אושר לה להיות טייסת, אתיופיה העמידה צי של טייסות, מלכות, קיצנות בדרגים גבוהים ועוד. 

באתיופיה תנועות למען נשים ממשיכות.לצמוח באופן מסחרר, בין העמותות הקיימות בולטת פעילותה של העמותה:"עורכות דין למען נשים אתיופיות''. ארגון זה נותן מענה לשירותים משפטיים לנשים.

 פמינסטיות אתיופיות יקרות. לפני שאתן יוצאות בהצהרות נגד המסורת, התרבות, המורשת וההיסטוריה האתיופית. בהתאם לתפיסות של האדונים- האנתרופולוגים לפרנג'ים שלכם, תגדילו נא ראש, קראו קצת ספרות מקומית והבינו, שפמיניזם אתיופי קיים רק בראשכן המעוות. שוויון מגדי לעומת זאת היה ועדיין קיים באתיופיה. 


... או קפוץ ל: 2018
נעים מאוד
בת 31, כותבת, בקורתית ובעל תפיסה שאינה מיינסטרימית.
קוראת המון, צמאה לידע הקשור באופן ישיר או עקיף על התרבות והמורשת האתיופית.
מידע
כללי
מין:
אישה
מגורים:
מרכז
שם תצוגה:
Black rose
הכרויות
רשום להיכרויות:
כן
עוקב/ת אחרי
נעקב/ת על ידי
הפוסטים שלי

Close